Pomiń nawigację
ISW Logo

Zakończone projekty ISW

  wersja polska   english version
Instytucja partnerska
Urząd Komitetu Integracji Europejskiej

Zadania polskich szkół wyższych w realizacji Strategii Lizbońskiej

Wprowadzenie

 

Strategia Lizbońska przyznaje szczególne miejsce uczelniom wyższym w realizacji jej celów. Uniwersytety, jako miejsca tworzenia i rozpowszechniania wiedzy są najważniejszym elementem kształtowania społeczeństwa wiedzy. Stworzenie społeczeństwa wiedzy jest fundamentalnym warunkiem dla przekształcenia gospodarki europejskiej w najbardziej konkurencyjną gospodarkę świata. Dokumenty takie jak wydany przez Komisję Europejską komunikat pt. "The Role of Universities in the Europe of Knowledge" jasno określają zadania uniwersytetów w tym względzie, zaś Proces Boloński wspomaga ich wykonanie. Polskie uczelnie działające w ramach Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich powinny zatem dobrze przygotować się do realizacji Strategii, zrozumieć swą odpowiedzialność za jej powodzenie, wypracować instrumenty jej realizacji, postawić konkretne zadania, jakie z niej wynikają. Istotnym elementem przygotowań do tego może być powołanie w uczelniach przedstawicieli rektorów odpowiedzialnych za realizację zadań wynikających ze Strategii. Zadaniem tych przedstawicieli ma być zdobywanie i rozpowszechnianie informacji o Strategii Lizbońskiej oraz znajdowanie właściwych form działania dla uczelni.

Wychodząc naprzeciw tym zadaniom Instytut Społeczeństwa Wiedzy, przy wsparciu Fundacji Rektorów Polskich, organizuje seminarium szkoleniowo-dyskusyjne dla reprezentantów uczelni, którzy wyznaczeni zostaną do pełnienia tych funkcji. Seminarium zatytułowane "Zadania polskich szkół wyższych w realizacji Strategii Lizbońskiej" odbędzie się w siedzibie Instytutu w dniu 13 grudnia 2004 r. Projekt uzyskał finansowanie w konkursie otwartym: Debata na temat Strategii Lizbońskiej, ogłoszonym przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

Rzeczą bardzo pożądaną byłoby, aby działania rektorów i ich przedstawicieli ds. Strategii Lizbońskiej nie były rozproszone, prowadzone bez właściwych form koordynacji. Toteż organizatorzy seminarium mają nadzieję, że stanie się ono w przyszłości miejscem nie tylko miejscem pozyskiwania informacji przez przedstawicieli uczelni i przygotowywania materiałów szkoleniowych i informacyjnych, ale także forum ich współdziałania, dyskusji, wymiany doświadczeń. Instytut Społeczeństwa Wiedzy - współdziałając z KRASP, służyć będzie swą siedzibą i pomocą w realizacji tych zadań.

Projekt współfinansowany przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej

  

Program seminarium obejmował

  • Otwarcie obrad: prof. Jerzy Woźnicki, Dyrektor ISW
  • "Polityka rządu w realizacji Strategii Lizbońskiej - szanse i zagrożenia dla szkół wyższych": prof. Marek Bartosik, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Informatyzacji
  • "Relacja gospodarka - uczelnie w realizacji Strategii Lizbońskiej. Uwagi praktyczne": Tomasz Sielicki, Prezes ComputerLandu S.A.
  • "Strategia Lizbońska w połowie drogi - szanse dla uczelni akademickich": prof. Jerzy Woźnicki, Dyrektor ISW</li>
  • Dyskusja godz. 14.00 - 15.30
  • Dyskusja panelowa pt. "Instrumenty finansowania B+R w Polsce a Strategia Lizbońska". Paneliści: prof. Roman Galar, dr hab. Julita Jabłecka, dr Jan Kozłowski, dr Stanisław Kubielas
  • Dyskusja
  • Prezentacja Prezesa Zarządu Płockiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, Pana Krzysztofa Lewandowskiego pn. "Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny jako instrument transferu wiedzy i nowoczesnych technologii".
  • Podsumowanie i zamknięcie obrad.

  

Publikacja

 

Po seminarium wydano publikację zawierającą tezy wystąpień oraz zapis dyskusji. Publikacja w wersji papierowej oraz na CD rozpowszechniana jest przez Instytut.
© Fundacja Rektorów Polskich. Instytut Społeczeństwa Wiedzy.
projekt i wdrożenie xidemia.com